I správná strava může zvýšit šanci na těhotenství

Zpátky na výpis

I správná strava může zvýšit šanci na těhotenství

Přemýšleli jste někdy, zda-li můžete ovlivnit svoje šance na to stát se rodiči? Věřte, že ano. A dost možná je to jednodušší, než si myslíte. A začneme hned v kuchyni! Stačí se totiž zaměřit na vhodnou stravu a dopřát si ty potraviny, které vám k početí dopomohou nebo vás dokonce provedou zdravým těhotenstvím. 

Výživa není jen o kaloriích 

Pro jednou se na jídlo nedívejte jen z kalorického hlediska. Zaměřte se spíš na to, co daná potravina našemu tělu přináší. Ve výživě bychom se nyní měli soustředit na hormonální rovnováhu a zapojit do hry nejen estrogen a progesteron, ale také jiné hormony jako je inzulín, kortizol a androgen. Při zdravé výživě je vhodné se vyhýbat průmyslově zpracovaným potravinám, které obsahují hydrogenované ztužené tuky. Na místo nich do svého jídelníčku zařaďte tzv. “dobré tuky” a esenciální mastné kyseliny z ryb a oliv. Panenský olivový olej lisovaný za studena je obzvlášť přínosný pro ženské tělo. A s jeho dávkováním si nedělejte příliš starosti. Stačí poslouchat svoje tělo, které vám při nadměrné konzumaci dá jasný signál, jakým je např. nevolnost. Pokud nejste fandové olivového oleje, zkuste jeho alternativy sezamový, lněný nebo konopný olej. 

Pozor na intolerance a špatné zažívání 

Často se stává, že nám některá jídla nedělají dobře a způsobují nám zažívací potíže. Na ty bychom si ale obzvlášť nyní měli dát pozor. Pokud náš zažívací systém nefunguje správně, potraviny a vitamíny obsažené v jídle se nemusí do těla správně vstřebávat a náš organismus je tak nemá šanci využít. Zánět střev může navíc přímo ovlivnit naše reprodukční orgány. Máte-li u sebe podezření na potravinovou intoleranci, zaměřte se nyní na hledání konkrétního jídla, které způsobuje střevní nebo jiné problémy a ze svého jídelníčku jej vylučte. 

Vhodné potraviny pomohou k miminku 

Snažíte-li se aktivně o miminko nebo čeká-li vás léčba neplodnosti, je ten nejlepší čas svůj organismus podpořit vhodnými potravinami. Mezi taková jídla patří avokádo, vejce, fazole, zelený čaj, losos, vlašské ořechy, olivy, fíky, maca nebo kokosový olej. Vitamín, který by se měl stát součástí vaší stravy, je B9 neboli kyselina listová, která má zásadní význam pro vývoj miminka. Najdete ji ve špenátu, chřestu nebo čerstvém droždí. Častým tématem je také pití kávy, které samo o sobě není pro organismus škodlivé. Kávu je ale třeba vnímat v širším kontextu. Pokud jste často ve stresu, šálek kávy a dávka adrenalinu váš stav může ještě zhoršit. Stejně tak se nedoporučuje pití kávy těm, kteří mají problémy s pálením žáhy. V takovém případě můžeme klasickou zrnkovou kávu nahradit např. ječmenovou nebo čekankovou. Správné jídlo ve správný čas Můžeme ale jít ještě dál a upravit jídelníček i podle toho, v jaké fázi léčby neplodnosti se nacházíme? Určitě ano. V takovém případě přichází na řadu práce s potravinovými asociacemi. To znamená, že využijeme vlastnosti jednotlivých potravin, abychom dosáhli specifického účinku v našem těle. Například sýr, který je bohatý na vápník,by mohl zpomalit náš metabolismus. Pokud jej žena bude jíst v průběhu stimulace vaječníků, může se cítit oteklá a zadržovat vodu v těle. V době stimulace bychom tedy měli sáhnout spíš po potravinách, které odvodňují organismus a jsou močopudné. Chceme-li stimulovat metabolismus, servírujeme např. brokolici. V opačném případě si můžeme uvařit špenát, který jej opět zpomalí. V době uhnízdění oplozeného vajíčka v děloze bychom se měli vyhýbat potravinám, které stimulují dělohu. Mezi takové patří petržel, ananas, chřest nebo houby.


Související články

Jsme tu pro Vás

Nenašli jste na webu požadované informace? Naše koordinátorka odpoví na všechny Vaše otázky a domluví vše potřebné pro Vaši návštěvu kliniky.

Martina Koubkova
Martina
Klinika Praha
+420 703 144 639
Lucie Přibylová
Lucie
Klinika Brno
+420 734 756 115
Kontaktujte nás